Ранній розвиток – як першооснова гармонійного розвитку особистості
“Щоб наші діти, підростаючи, вільно говорили на декількох мовах, вміли плавати, їздити верхи, писати олією, грати на скрипці — і все це на високому професійному рівні, — потрібно, щоб їх любили, поважали і надавали в їх розпорядження все те, чому ми б хотіли їх навчити.”
Масару Ібукі
Розвиток дитини – дуже складний і важливий процес, який стає основою становлення особистості людини. Багато психологів і педагогів в своїх наукових працях акцентують увагу саме на ранній розвиток дитини, як першооснови розвитку в цілому. Так за Л.С. Виготським розвиток – це перш за все виникнення нового.
Батьки дитини в першу чергу виступають стимулами для розвитку, пізнання навколишнього світу в перший рік життя. Але як тільки дитина стає самостійною, опановує першими навичками самообслуговування і самовираження, починає за допомогою пересування самостійно пізнавати середу, джерелом розвитку стає соціальне середовище. Кожен крок у розвитку дитини змінює вплив на нього середовища: середовище стає зовсім іншим, коли дитина переходить від однієї вікової стадії до наступної. Л.С. Виготський вводить поняття «соціальна ситуація розвитку» – специфічне для кожного віку відношення між дитиною і соціальним середовищем. Взаємодія дитини зі своїм соціальним оточенням, яке виховує і навчає її, і визначає той шлях розвитку, який призводить до виникнення вікових новоутворень.
Важливо пам’ятати, що дитина взаємодіючи з навколишнім середовищем, пізнаючи його, робить свою діяльність, а також переживає цей процес. Легко спостерігати зовнішню активність дитини, її діяльність. Але існує і внутрішній план, план переживань, який є індивідуальним для кожної дитини. Соціальна ситуація розвитку змінюється на самому початку вікового періоду. До кінця періоду з’являються новоутворення, серед яких особливе місце займає центральне новоутворення, що має найбільше значення для розвитку на наступній стадії.
Ранній вік – період появи первісної структури свідомості. Кожен новий віковий період пов’язаний з перебудовою між функціональних зв’язків – зміною домінуючої функції, залежністю від неї інших функцій, встановленням нових відносин між ними. Перебудова старої системи і переростання її в нову стає основним шляхом розвитку психічних функцій.
Слід пам’ятати, що розвиток не зводиться до кількісних змін, це ланцюг змін якісних перетворень однієї форми в іншу. Дитина не схожа на маленького дорослого, який мало знає і вміє і поступово набуває потрібний досвід. Психіка дитини своєрідна на кожній віковій ступені, вона якісно відрізняється від того, що було раніше, і того, що буде потім.
У віці від одного року починають розвиватися розумові операції, які, як підкреслював психолог Д.Б. Ельконін, «складаються при оволодінні співвідносними і гарматними діями». Розвиток перших розумових операцій нерозривно пов’язан з освоєнням мови, розвиток якого стимулюється в активному соціальному середовищі. Саме дитячий колектив стає самим чинним стимулом.
Дуже важливо однорічній дитині взаємодіяти з навколишнім соціальним світом. Останній стає в першу чергу джерелом нової інформації. Саме через взаємодію з іншими дітками, дитина дізнається світ, знайомиться з ним і робить свої перші відкриття, а також вчиться не просто спостерігати, а й активно взаємодіяти.
Клуб Smartik запрошує діток з 8 місяців в студію раннього розвитку «Неваляшка», де в ігровій формі, доброзичливій обстановці будемо разом робити свої відкриття, опановувати першими навичками і вміннями. До зустрічі!